دانستنی‌های نوجوان | آیین نخل‌گردانی فردوس
  • کد مطالب: ۱۶۸۵۹۳
  • /
  • ۰۸ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۰

دانستنی‌های نوجوان | آیین نخل‌گردانی فردوس

امروز قرار است شما را با یکی از مراسم عزاداری امام حسین(ع) که برگزاری آن سابقه‌ای طولانی در شهرستان فردوس خراسان‌ جنوبی دارد آشنا کنم.

امین صادق‌پور - امروز قرار است شما را با یکی از مراسم عزاداری امام حسین(ع) که برگزاری آن سابقه‌ای طولانی در شهرستان فردوس خراسان‌ جنوبی دارد آشنا کنم.

نام این مراسم قدیمی نخل‌گردانی است. قدمتش به بیش از صد سال می‌رسد و در فهرست آثار معنوی کشور به نام شهرستان فردوس به ثبت رسیده است.

آیین نخل‌گردانی در شهرستان فردوس هرسال عصر عاشورا در سالروز شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود. نخل‌گردانی نمادی از گرداندن گهواره‌ی حضرت علی‌اصغر(ع)، کوچک‌ترین شهید دشت کربلاست.

مراسم نخل‌گردانی یکی از دیدنی‌ترین مراسم عزاداری استان خراسان جنوبی و بعضی شهرهای کشورمان به شمار می‌رود که برای گردشگران خارجی دیدنی و جالب است. ایـن آییــن قدیــمی ویژه‌ی شهرستان فردوس است.

صبح روز نهم ماه محرم، مصادف با شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، آماده‌سازی پوشش و تزیین نخل شروع می‌شود و بعدازظهر تاسوعا به همراه پنج هیئت عزاداری، نخل‌ها را به سمت امامزادگان سلطان ابراهیم و محمد(ع) که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) هستند منتقل می‌کنند و در محل حرم امامزادگان، به عزاداری و گرداندن نخل مشغول می‌شوند.

نخل‌ها در سه زمان مشخص عصر تاسوعا، صبح عاشورا و عصر عاشورا گردانده و حرکت داده می‌شوند. نخل‌ها دارای چهار پایه و ارتفاعی ۶متری هستند.

وزن بسیار سنگینی دارند و جمعیت بسیاری در حمل آن‌ها نقش دارند. صبح روز تاسوعا بسیاری از نوجوانان و جوانان در کنار پدران و پدربزرگ‌هایشان برای آماده‌سازی نخل کمک می‌کنند.

وظیفه‌ی هدایت نخل‌ها هم مانند بسیاری از رسوم دیگر، نسل‌درنسل از پدران به پسران بزرگ‌تر منتقل می‌شود تا این مراسم باشکوه هرگز فراموش نشود. نخل در عزاداری‌ها نماد ازجان‌گذشتگی و فداکاری حضرت ابوالفضل(ع)، ساقی و علم‌دار دشت کربلا، نیز هست.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.